Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Personal Collection of Personal and Friendly Crtical Path Creations ...
Автор: godlieb Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2359954 Постинги: 1414 Коментари: 659
Постинги в блога от Октомври, 2012 г.
2 3  >  >>
OCEAN PRESS-VARNA
REMEMBER

image image

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
Категория: Други
Прочетен: 1328 Коментари: 2 Гласове: 1
Последна промяна: 21.12.2012 01:58
 image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
Категория: Други
Прочетен: 1290 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 21.12.2012 01:58
OCEAN PRESS-VARNA
PRESENTS

image
image
image
image 
Категория: Други
Прочетен: 903 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 21.12.2012 01:59
image
(C)2012-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
THE POETRY!?!
OH,
ABOUT POETRY -
NO HUMAN WORDS,
 ЕNOUGH ...

ПОЕЗИЯТА!?!
О,
ЗА ПОЕЗИЯТA -
ЧОВЕКЪТ ВСЪЩНОСТ,
НЯМА ДУМИ ...

THE END
30.10.2012 
image

image
image
Категория: Поезия
Прочетен: 1056 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 26.11.2012 22:12
        OCEAN PRESS-VARNA
        PRESENTS
        image (C) 1982-2012-bogomil kostov avramov-hemy

        ГРАДЪТ, 
        ГРАДЪТ Е КАКТО НИВГА ЕСЕНЕН,
        И В НЕГО СЯКАШ ВЕЧЕ НЯМА -
        АБСОЛЮТНО НИКОЙ.
        ПРОСВИРВА ВЯТЪРЪТ МЕЛОДИИ, 
        В КОСИ РАЗДИПЛЕНИ НА СТРАННИЦИ,
        И РЪСИ КЕСТЕНИ НАМЕСТО ДЪЖД.


        НО, 
        КАМЪКЪТ НЕ МОЖЕ ДА ЗАЧЕВА,
         
        О, 
        КАМЪКЪТ НЕЗРЯЛ Е ЗА ТОВА;
        А, 
        ВЪВ ДОБАВЪК И АСФАЛТЪТ.

        ГРАДЪТ,
        ГРАДЪТ Е КАКТО НИВГА ЕСЕНЕН,
          И СЛЪНЦЕТО ПРЕДНАЗНАЧЕНО ЗА ЛЮБИТЕЛИ,
        ПОКРИВА ПАК ТЕЛАТА СЪС ПОЖАРИ,
        МАКАР И ОТ ЛЕНИВО -
        ОЩЕ ПО-ЛЕНИВО.


        ГРАДЪТ,
        ГРАДЪТ Е СТРАШНО ЕСЕНЕН,
        И ПРАЗЕН В НАЙ-СЪДОВЕН СМИСЪЛ.
        ОСТАНАЛ САМ КАКТО СВЕТА,
          СЛЕД ВСЯКО БЕЗВЪЗВРАТНО ОТЛЕТЯЛО ЛЯТО,
          ГРАДЪТ СИ ПОЗВОЛЯВА ДА ЕХТИ.
        ЕДНА САМОТНА РАКОВИНА, 
          ОТ БЕТОН И ОТ МЕТАЛ;
          И СЪС СЪДБИ ДОУПЛЪТНЕНА;
        ПРОДУХВАНА ОТ НАЙ-СЪДБОВЕН ВЯТЪР
        .

        НО,
        ПЕСЕНТА НА ФЛЕЙТА НАД СВЕТА,
        ЕДВА ЛИ ОЗНАЧАВА ВЕЧЕН ПРАЗНИК.


        ЗАЩО САМОТНИКО,
        ДЪЛБОКО В СЕБЕ СИ ПРОПЛАКВАШ;
        ПОДОБНО СЧУПЕН КЛАВЕСИН;
        ПРЕСКАЧАЙКИ НЕОСЪЗНАТИ НОТИ,
        И ЗВУКОВЕ ОТБЯГВАЙКИ СЛУЧАЙНИ,
        НЕ ПОРАДИ ЛИПСАТА НА СТРУНИ,
          НЕ ПОРАДИ НАЛИЧИЕ НА ВРАГОВЕ,
        НЕ ЗАРАДИ ПРОПУСНАТИ ОБЛАГИ,
        А ПОРАДИ ОТЧАЯНИЕ ВСЕОБЩО.
          ПОСЯТО НАДЪЛБОКО НЯКЪДЕ ВЪВ ТЕБ,
        НО И НАВСЯКЪДЕ -
        КЪДЕТО КРЕЕ СЪРЦЕТО НА СВЕТА.

        (
        N.B.: ПОСЯТО НАЙ-ТЕХНОЛОГИЧНО!)

        ГРАДЪТ,
        ГРАДЪТ Е ЖЪЛТО-ЕСЕНЕН;
        СВЕТЪТ,
          СВЕТЪТ Е ЗЛАТНО ЕСЕНЕН,
        А ПЕСЕНТА НА ФЛЕЙТА НАД СВЕТА -
        ЗАВИНАГИ НЕ ОЗНАЧАВА ПРАЗНИК.


        А,
        ВСИЧКО БЕШЕ ПРОСТО ПЛЪТ,
        И ЖИВА ПЛЪТ БЕ,
        НО И НЕПРОСТИМО МЪРТВА.
        НАЙ-ЧЕСТО,
        БЕЗРАЗЛИЧНО-ПОЛУМЪРТВА,
        УНЕСЕНА В НЕОПОЗНАТИ ИЗМЕРЕНИЯ,
        ДЪЛБОКО НЕИЗСЛЕДВАНА,
        ЗАВИНАГИ НЕИЗЯСНЕНА,
        НЕ ПОРАДИ НЕВЪЗМОЖНОСТИ НА НАУКАТА,
          АМИ ПОРАДИ ОТСЪСТВИЕ НА ЗЕМЕН СМИСЪЛ.

        НО,

        ВСИЧКО БЕШЕ ТЪЖНА НЕЖНА ПЛЪТ,
        И ВСИЧКО ТЪЙ ОСТАНА -
        НЕЖНА,
        ТИХА,
        ТЪЖНА,
          НЕУЛОВИМА ПЛЪТ,
          ПРЕУМОРЕНА ОТ ПРЕЛЮБОДЕЯНИЯ,
        И ПРЕНАСИТЕНА ОТ СЛАДОСТРАСТИЯ;
          ПРЕИНАЧЕНА ПОРАДИ ПРЕУМОРА ТЪЖНА,
        НЕЖНА,
        ВРЕМЕННО ПРИТИХНАЛА БЕЗСРАМНА ПЛЪТ.

          ПЛЪТ
        ВЪЗПРОИЗВЕЖДАНА В РЕЗУЛТАТ НА НЕДОРАЗУМЕНИЯ;
          ПЛЪТ
        ХАШЛАДИСВАНА ПО КАПРИЗ НА БОГОВЕТЕ.
        ПЛЪТ
        ТЪЙ ИЗКУШЕНА - ЧАК ПОЛУМЪРТВА,
        ПЛЪТ
          ПРЕСУШАВАНА ОТ САМОВЪЗПЛАМЕНЯВАНЕ;

        ПЛЪТ
          ПРЕОХЛАЖДАНА ОТ САМО
        НЕУМОРА;
        ПЛЪТ
        В КЪСНА ДОБА РАНОБУДНА;
        ПЛЪТ
        СЪННА НА РАЗСЪМВАНЕ;
            ПРЕДИ ЗАВИНАГИ ДА ФУКНЕ НА СВОБОДА.

          АХ,
        ЖИВА ЛИ ЖИВА,
          ЖИВА ЛИ ЖИВА ЧУЖДА ПЛЪТ,
        ПРЕДНАЗНАЧЕНА ЗА ПУБЛИЧНО ПРЕДЛАГАНЕ.

        ДЕНОНОЩНИ ГЛАРУСИ ВЪВ ТЕБ,
        ЗАБИВАТ БЕЗПОЩАДНО ГЪВКАВ КЛЮН,
        ДАНО РАЗБУДЯТ СЛАДОСТРАСТНА БОЛКА;
        ДАНО ПРИСПЯТ - И БОЛКАТА – КОПНЕЖ,
        И БОЛКА ОТ СТРЕМЕЖ;
        И БОЛКА ПОРАДИ НЕЗНАНИЕ,
        И БОЛКАТА ОТ КРАЙНОТО ПОЗНАНИЕ.
        О,
        ЗАБЛУДЕНАТА МИЛУВКА ВСРЕД НОЩТА,
        КОЯТО ДА СЕ ОТРАЗИ ЧРЕЗ СТИХ -
        Е БЕЗПОЛЕЗНО.
        И, САМО КУЧЕТАТА,
        НАТИРЕНИ ИЛИ СЛУЧАЙНО ИЗТЪРВАНИ,
        ПРОВЛАЧВАТ КОЖЕНИ КАИШКИ ПО ЗЕМЯТА,
        ЗА ДА ПРОЛАЯТ ПОРЕДЕН МИНУВАЧ,
        ДОПУСНАЛ ГРЕШКА КАТО ГИ ПОГАЛИ.
        ТЕ,
        ЛАЯТ ВСРЕД ГРАДА НА САМОТАТА ЕСЕННА,
        А РАКОВИНАТА УСПЯВА И ПРИГЛАСЯ, 
        ВСРЕД КУПИЩА ОТ ЛЕТНИ ЕКСКРЕМЕНТИ.

        БАФ!
        БАФ – БАФ - БАФ!
        БАФ - БАФ!
        БА – АУ – АФ!

        ДОКАТО КУЧЕШКИТЕ ИМ ОПАШКИ,
        СТЪРЧАТ НАГОНЕНИ
        ОТ НАЙ-БЕЗПЛОДНА ЯРОСТ.
        О, СТРЪВ,
        СПОСОБНА ДА ИЗПИШЕ
        ТЕЗ" СТРАННИ ФОРМУЛИ
        НА ПРОДЪЛЖЕНИЕТО НА РОДА,
        ДОРИ КОГАТО ТУЙ НЕ Е НЕОБХОДИМО.
        НО, КУЧЕТАТА ЗНАЯТ СВОЙТО,
        КАТО ГО ИМАТ ЧРЕЗ СКИМТЕНЕ.

        И ГЛАРУСИТЕ,
        ТЕЗИ БЕЗМЕТЕЖНИ ПТИЦИ,
        НАМЕСТО ВСРЕД ОТКРИТОТО МОРЕ,
        ПАСАЖИ ПРЯСНА РИБА ДА НАГОНВАТ,
        КЛЕЧАТ НАД КОФИТЕ СЪС СМЕТ,
        И НЕЗАДОВОЛЕНИ ГРАЧАТ.
        ЕДНИ ОРАКУЛИ ВЪВ МАНАСТИРСКО БЯЛО,
        ЕДНИ СВЕТЦИ С ПОЧУПЕНИ КРИЛЕ,
        ЕДНИ НЕСРЕТНИЦИ ОТ СЛЪНЦЕ И ОТ ВЯТЪР ОТВРАТЕНИ,
        ЕДНИ ОТЧАЯНИЦИ,
        И ЕДНИ ДОКРАЙ ЩУРАЦИ.

        ГАР!
        ГАР – ГАР ГАР!
        ГАР – ГАР!
        ГЯ -ЮР -ГА!

        И ВИЯТ ПСЕТАТА,
        И ГЛАРУСИТЕ ТЪЖНО ГРАЧАТ,
        И ПЕЯТ В ХОР ОЗАДАЧЕНО,
        ЗА МИНАЛО – ЕДВА ЛИ ПОМНЯТ;
        ЗА НАСТОЯЩЕТО – ЕДВА ГО ДРАПЯТ;
        ЗА БЪДЕЩЕ – СЪВСЕМ НЕЯСНО.
        О, ТЪЖНА ДИВНА ПЕСЕН НАД ГРАДА,
        КОЯТО ВСЕКИ ПОДМИНАВА ТИЧЕШКОМ,
        ЗАБРАВИЛ КУЧЕШКИТЕ ЕКСКРЕМЕНТИ,
        УГРИЖЕН ЗА ПАРЧЕТО ЧЕРЕН ХЛЯБ.

        БАФ – ГАР – БАФ?
        БАФ–БАФ – ГАР-ГАР – БАФ!
        БАФ!
        ГАР!

        НО, 
        МУЗИКА Е ВСИЧКО ТУЙ,
        А КАТО ИМА МУЗИКА НАЙ-ЛЕСНО СЕ ТАНЦУВА.
        О, МУЗИКАТА Е ИЗИСКВАНЕ НА БОГОВЕТЕ.
        ТОГАВА,
        КУЧЕТА И ГЛАРУСИ,
        И СМАХНАТИ ОТ ГЛАД БЕДНЯЦИ ПОКРАЙ ТЯХ,
        ЗАПОЧВАТ КАТО НИЩО ДА ТАНЦУВАТ,
        ВСРЕД КАШАТА ОТ КУЧЕШКИТЕ ЕКСКРЕМЕНТИ,
        ВСРЕД ХАОСЪТ НА ТОЗ" ЖИВОТ,
        ВСРЕД СТУД И МРАЗ,
        УСПЯЛ И МЛАДИ ДА ПОГУБИ.

        БАФ – ГАР – БАФ!
        БАФ-БАФ-БАФ – ГАРА-ГАР-ГАРА!
        ГЛА – А – АД!

        ПОНЯКОГА,
        ПОРАДИ НЯКАКВА ТРАГИЧЕСКА СЛУЧАЙНОСТ,
        ПОРАДИ ВОЙ ДО БОГА,
        ПОРАДИ КРЯСЪК НА ХАМАЛИ;
ДОНЕЙДЕ ПРЕРОДЕН ВЪВ НАЙ-МОДЕРНА ПЕСЕН;
ВЕДНО СЪС ТЕЖКО ОСЕЗАЕМ ГРЪМ,
ПО ХОРИЗОНТИТЕ ИЗБЛИКВАТ НЕУЛОВИМИ СВЕТЛИНИ,
БЛЕДИ ЕЛЕКТРЕТНИ СВЕТЛИНИ,
КОИТО МОЖЕБИ НАПОМНЯТ ГОСПОД-БОГ,
НО РЯДКО ОЗНАЧАВАТ ЗЕМНА БУРЯ,
ЗАЩОТО БУРИТЕ ДОКРАЙ СА ВЪЗПРЕТЕНИ,
ЗАЩОТО БУРИТЕ С БЕЗДЕЙСТВИЕ СА ПОДМЕНЕНИ,
ПОД ТЕЖЪК ПОХЛУПАК НА ЛИЦЕМЕРЕН МИР.

ТОГАВА,
КУЧЕТАТА НАЙ-ВНЕЗАПНО МЛЪКВАТ,

ТОГАВА,
ГЛАРУСИТЕ РАЗТРЕВОЖЕНО РАЗПЕРВАЙКИ КРИЛЕ,
ИЗЛИТАТ НЕСПОКОЙНО И ОТНОВО КАЦАТ,
ЗАМЕНЯЙКИ ЕДИН ОБЕКТ СЪС ДРУГ СЪСЕДЕН,
ГОТОВИ ЗА ПАРЧЕТО ХЛЯБ ДА ПРЕМЪЛЧАТ.
О, ТАЗИ МРЪСНА ПИЩНОСТ НА СРЕДАТА,
КОЯТО НИКОЙ ДА Я ЗАМЕНИ НЕ ИСКА.

БАФ-БАФ-БАФ!
ГАР-ГАР-ГАР!
ГЯ - ЮР - ГА!

ПОД НЕБЕСАТА НА СВЕТА,
ГОТОВАНСКИ НАКАЦАЛИ ПО КОФИТЕ СЪС СМЕТ,
ВМЕСТО В МОРЕТО СЛАВНО ДА ЛОВУВАТ.

А КУЧЕТАТА, -
КУЧЕТАТА ВЕЧЕ СА ЗАРЪФАЛИ,
ПОРЕДЕН ЗАБЛУДЕН ПАЛАЧ.
THE END

1984-2012


 

Категория: Поезия
Прочетен: 3130 Коментари: 2 Гласове: 5
Последна промяна: 08.02.2014 21:09
OCEAN PRESS-VARNA
PRESENTS
  image

 

Bogomil Kostov AVRAMOV ROUSSEFF-HEMY
Academician IBLEA-Italia

GSM: +359886735983; E-mal: godlieb@gmail.com; hemy@abv.bg

MILK OFROM BIRD
OR
DOG TO EVERYONE

by
Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY

 

WHEN YOU CALL THE CITY OF VARNA, BULGARIA, THE FIRST AND THE LAST THING WHICH YOU MAY MEET, IT"S THE GREAT NUMBER OF LASY OWNERLESSED OLD DURTY FREE DOGS. AT EVERY STREET CORNER. ON EVERY SQUARE AREA. NEAR EVERY SCHOOL. UNDER THE CENTRAL MUNICIPALITY BUILDING OF THE CITY, A PRESENT TO THE COMMON CITYZENS FROM THE LATE COMMUNIST YEARS. AS PER THE SAME TIMES THE MUNICIPALITY BUILDING IS USUALY FULL OF COUNTLESS OFFICE CLERKS. IN CONTEMPORARY BULGARIA, REALLY STABLE JOB POSSITIONS HAVE GOT ONLY THE GOVERNMENTAL OFFICIALS. BETWEEN THEM THE CITIZEN CLERKS ARE ON THE TOP OF EVERY LOCAL RULLING UP PIRAMID. WELL PAYED. HIGHLY UNCOMPETENT. ABSOLUTELY CAREFREE. BACKED THE DOG PROBLEM FOR EVER. THE MAIN INDICATOR FOR THE REAL QUALITY OF THE LIFE EVERYWHERE IN TNE WORLD, OVER HERE IS OPEN, TRANSPARENT AND FULL ALIFE.
THE BULGARIAN NATION HAS A STRANGE PROVERB: “MILK OF BIRD”. WITH SUCH MILK OF BIRDS ARE FILLED UP TO THE SKY THE NEW DEVELOPED STORIES (MALLS!) IN THE VARNA MUNICIPAL AREA. DEVELOPED IN A RETURN OF THE CRUSHED OUT HEAVY INDUSTRIAL ENTERPRISES. FROM WHICH NO LEFT A REST. BUT “THE MILK FOR BIRD” IS MORE THAN ENOUGH. PRACTICALY NOT SO MANY PEOPLE MAY BUY HIGH QUALITY THINGS FROM THE EMPTY FROM PURCHARGERS SHOPS OF THE GREAT INTERNATIONAL CONGLOMERATES. THE ORDINARY CITIZENS ARE VERY HAPPY WHEN MAY HAVE ANY SECOND HAND CLOTH WITHOUT THE BADLY FRESH SMELL OF THE EUROPEAN CREMATORIUMS.
LIVING IN AN ABSOLUTELY MADLY LIFE SITUATION, BECAUSE OF THE TOTAL UNEMPLOYMENT, THE VARNA BASED CITIZENS RARELY HIGH UP FASTENED THERE TIRED GLANCES TO THE SKY. WHERE UNKNOWN AIR FORCES DO NOT MISS TO DISCHARGE ANYTHING UNKNOWN OVER THERE HEADS. WHERE BOILED AND RAISED PRESSURE THERE DREAMING “MILK OF BIRD”. PROTECTED FROM ANY OWNERLESS DOG IN THE STREETS. YES, THEY HAVE GOT IN ADDITION THERES TINY BLACK SEA SHORE LINE= PREVIOUSLY FULL UP OF CHEAP RUSSIAN TOURISTS. COMING HERE TO BUY ANY PIECE OF THE CHEAP VARNA SOIL FOR EVER. ONE NOT SO OFFICIAL NEWSPAPER STATISTICS SHOWED MORE THAN 300 000 RUSSIAN “PRIVATE” PROPERTIES AROUND. OH, NOT! IT"S NOT ANY MODERN THROUGH OUT RESORT OCCUPATIUON. THIS IS THE TWENTY FIRST CENTURY BULGARIAN FULL DEMOCRACY PACKED GIFT OF EGALITE, FRATENITE - AND OF COURCE - LIBERTE.

The End
28.10.2012/11:15 am


 

Категория: Политика
Прочетен: 1296 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 16.01.2013 07:20

OCEAN PRESS-VARNA
PRESENTS

 image

 

(c)2012-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
Academician IBLEA-1988, Italia

НАЦИОНАЛИЗЪМ ВЕРСУС ГЛОБАЛИЗЪМ
от
Богоил Костов АВРАМОВ РУСЕВ-ХЕМИ

 

ПОД ВОЯТ НА ВСЕУНИЩОЖИТЕЛЕН СЪВРЕМЕНЕН ГЛОБАЛИЗЪМ; НАПЪВАЩ ДА НИ ВЗЕМЕ ПОСЛЕДЕН ЗАЛЪК ИЗ УСТА; РЯДКО СТАВА ДУМА ЗА ИСКОНЕН БЪЛГАРСКИ НАЦИОНАЛИЗЪМ. ПРИТАЕН В СЪРЦАТА НА НАЦИЯ ПОВЕЧЕ ОТ ДВЕ ХИЛЯДИ ГОДИНИ ЗЕМНО ВРЕМЕ НАРИЧАНА БЪЛГАРСКА. ТЪПКАНА-ПРЕТЪПКВАНА И ОТ ЗАВОЕВАТЕЛИ, И ОТ ОСВОБОДИТЕЛИ. КРЕЕЩА В СЪРЦАТА НА ПОКОЛЕНИЯ, НА КОИТО УЧИТЕЛИТЕ СА ПРОПУСНАЛИ ДА ДОВЕРЯТ – ЩО Е НАЦИЯ. НЕЩАТА ВЪРВЯТ ДОТОЛКОВА УПОРНО, ЧЕ ПОДИР ЕДНА-ДВЕ ГЕНЕРАЦИИ МОЖЕ И ДА СЕ СБЪДНЕ ЕДНА НЯКОГА ПРЕДУПРЕДИТЕЛНА ПРОГНОЗА. СВЕТЪТ ДА ПРОГОВОРИ ХЪШЛАШКИ АНГЛИЙСКИ, ВСРЕД БЕЗБРОЙ МОТОРИЗИРАНИ ВИГВАМИ НА ПРИНУДИТЕЛНО ОЦИГАНЕНО ЧЕЛОВЕЧЕСТВО. ИЗТРЪГВАНЕ НА КРЕАТИВНАТА РАБОТНА СИЛА ИЗ НЕЙНИ РОДНИ МЕСТА. РАЗБАЛТАВЯНЕТО Й ПО ЧЕТИРИТЕ ПОСОКИ НА СВЕТА. ЧЕ ДА БЪДЕ МЕНЕЖИРАНА ОТ „НЕЗАВИСИМИ“ ЕКСПЕРТИ. ДОКОЛКО ТОВА ОТЪРВА НА ЕДИН ХИЛЯДОЛЕТЕН НАРОД, ОЦЕЛЯЛ ПОМЕНУВАЙКИ ЕДИНСТВЕНО СВЕТЦИ – ПОЧТИ НИКОГА ЦАРЕ, НЕ Е ЯСНО. НО ПОВИКЪТ, ЗА ВРЕМЕННА ЕВАКУАЦИЯ НА НАЦИЯТА ПО ЕВРОПА Е ИМЕННО ТОВА. ГЛОБАЛИЗМЪТ Е ЗАПРЕТНАЛ РЪКАВИ. ДА ВИДИ ОКОНЧАТЕЛНА СМЕТКА НА СВЕТА. В ДУХОВНО, В КУЛТУРАЛНО, В МАТЕРИАЛНО, В РЕСУРСНО ОТНОШЕНИЕ. НАПРАЗНО ПРЕДПОЛАГАЙКИ, ЧЕ С БЪЛГАРИТЕ БИ БИЛО НАЙ-ЛЕСНОВАТО.

ЗАКОНОМЕРНА СЪПРОТИВА, НА ПОДОБНИ КРУШИТЕЛНИ ТЕНДЕНЦИИ ИЗЯВЯВА, ОСЪЗНАТИЯТ НАЦИОНАЛИСТИЧЕСКИ ИНСТИНКТ НА НАЦИИТЕ КЪМ САМОСЪХРАНЕНИЕ. ИМПЛАНТИРАН ГЕНЕТИЧНО ОТ ПРИРОДА И ИСТОРИЧЕСКИ ДАДЕНОСТИ. ГЪВКАВА НАРОДНОСТНА СЪПРОТИВА, БЛИКВАЩА ИЗНЕНАДВАЩО В ЗНАЧИТЕЛНО ПО-МЛАДИ ГЕНЕРАЦИИ. ДАДЕНОСТ, КАКВАТО НИКАКВИ ПОЛИТИКО-ИКОНОМИЧЕСКИ МАНЕВРИ НЕ БИХА МОГЛИ ДА НЕУТРАЛИЗИРАТ. ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ЖЕРТВИТЕ, ТАКИВА ВИНАГИ Е ИМАЛО И ЩЕ ИМА, А ТОВА ОЗНАЧАВА РАНОБУДНИЯТ ЦВЯТ НА НАЦИЯТА. ИСТОРИЯТА ВЪЗПОМЕНАВА БЕЗБРОЙ ИМЕНА, ПАДНАЛИ НА ПОЛЕСРАЖЕНИЕТО ЗА НАЦИОНАЛНИ ПРАВДИНИ. ОБЯВЯВАНИ ЗА ВСЯКАКВИ. ИНАКОМИСЛЯЩИ, ДИСИДЕНТИ, АНАРХО-КОМУНИСТИ, АНАРХИСТИ, ТЕРОРИСТИ, ЧАК СМАХНАТИ. ДЪЛБОКО ПОДОЗРЕВАЕМИ. ЛИШАВАНИ ОТ РАБОТА. УМЕЛО СЕГРЕГИРАНИ. ПОДЛАГАНИ НА ЕЖЕДНЕВЕН ФИЗИКАЛЕН И ПСИХИЧЕСКИ ТОРМОЗ. ЗАРАДИ ОРГАНИЧЕСКО ПРОТИВОПОСТАВЯНЕ НА ГЛОБАЛИСТИЧЕСКАТА ХИМЕРА – ЩОТО! - НАЦИОНАЛНОТО ДА ОТПАДНЕ. ГЛОБАЛИЗМЪТ ВЕЧЕ ПОДУСПЯВА ДА ПРЕВЪРНЕ ВСЕ И ВСЯ, В ХАОТИЧЕСКА СВЕТОВНА КРЕМ-СУПА ОТ БЕЗРАБОТНИ. ПРЕДНАЗНАЧЕНА ДА ГАРАНТИРА ОЦЕЛЯВАНЕ НЕ НА НЯКАКВИ ПРЕЗРЯНИ ИНТЕЛЕКТУАЛИЗИРАНИ ПАРИИ, НО ЕДИНСТВЕНО НА СПЕКУЛАТИВНО-АРИСТОКРАТИЧЕСКАТА ВЪРХУШКА НА ТОЧНО ОПРЕДЕЛЕНИ НАЦИИ.

 

ПОВДИГНЕМ ЛИ МАЛКО-ОТМАЛКО СКЪСАНОТО ЧЕРДЖЕ НА МЕНТЕ ОДЕМОКРАТИЗИРАНА МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ, ЛЪСВАТ ИЗКОРЕНЕНИ ОТРАСЛОВИ ПРОИЗВОДСТВА, РУШНАТИ ЗАВОДИ, ИЗПОСЕЧЕНИ ВЕКОВНИ ДЪРВЕСА, УМИШЛЕНО ОПОЖАРЕНИ ЛЕСОВЕ, ОПОЗОРЕНИ ЦЪРКВИ, ЗАМЪРСЕНА ОКОЛНА СРЕДА, РАБОТЕЩИ А НЕПРЕЧИСТВАЩИ СТАНЦИИ, ЗАВИНАГИ ИЗОСТАВЕНИ СЕЛА И ГРАДОВЕ, РАЗГРАБЕНИ СТАРИНИ; ПРОДАДЕНИ ЗА ВТОРИЧНИ СУРОВИНИ СКЪПОЦЕННИ СЪОРЪЖЕНИЯ - КЪРВАВАТА ПОТ НА ТОЗ" НАРОД; РАЗПРОДАЖБА НА БЕЗЦЕНИЦА НА ЧУЖДЕНЦИ ЗЕМЯТА НА НАШИТЕ ДЕДИ. КОМПЕТЕНТНАТА МЪКА ПО ВСИЧКО ТУЙ. ОПИТИТЕ ЗА ОПАЗВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА ОСТАТЪЦИТЕ ОТ ВЕЧНО ЛЪГАНАТА - А ВЕЧНО ЖИВА - БЪЛГАРСКА НАЦИЯ. ТОВА Е НАСТОЯЩЕТО И БЪДЕЩЕТО НА СЪВРЕМЕННИЯТ НАШЕНСКИ НАЦИОНАЛИЗЪМ. ДРУГ ВЪПРОС – ДОКОЛКО ТОЙ Е ОСЪЗНАТО ПОДКРЕПЯН.

THE END/26.10.2012-2145

Категория: Регионални
Прочетен: 1186 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 03.07.2013 23:14



image

 

(c)1988-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
ЧЕРВЕЙ КОЙТО ПРОЯЖДА КАМЪК
РАЗКАЗ
БОГОМИЛ КОСТОВ АВРАМОВ РУСЕВ-ХЕМИ
 

 

 

 

 

На Хени

  ХАРЕСВАМ
да пътувам с влак. Макар, в последно време, очарованието на това пътуване да изчезна. Отсъстват старомодните вагони. Угриженият за удобството на пътниците мустакат кондуктор. Отсъства мирисът на дим. Топлите вълма пара изпускани от локомотива, обливащи протегнатите през прозореца на купето на бягащия влак ръце. Дори селските бабички, с огромни вързопи и кошници, с неспокойно къткащи любопитни кокошки - никакви ги няма. (Селенията остана, докато селата – едно по едно - чезнат!) Безобидните сажди в очи - надвесиш ли се през отворения прозорец, остават спомен за малцина. В замяна на това, вонята от крайпътни сметища е безкрайна, и никаква скорост не би могла да я срази. Отсъстват безкрайните истории, разказвани от непозната беззъба циганка, за Негово Величество Цар Борис Трети Обединител. Изскокнал като в приказка из близката гора, с двуцевка на рамо, за да напълни шепата й със жълтици, преди да се метне на своят червен “Пакард”, и да изчезне. Как ходила на погребението в столицата, където докато плакала - върнала една жълтичка, която сега толкова много и е необходима. Защо ли? Защото е в преход. С въвеждане на електрическата тяга, всичко стана привидно по-чисто и, то се знае, съвсем скучно. Често пъти влакът лети в пространство дотам обживяно; чак превърнато безкрайно сметище; докато ти се чудиш как и защо твоят спътник пухти, гледа под вежди, час по час проверявайки съдържанието на своите всъщност съвсем празни джебове. Независимо, че в купето сте само двама, а освен това се познавате от дълги години.  И все пак, разговори в купето са неизбежни. Разговори, каквито никой никога не би могъл да предвиди. Че да ги предотврати. Щото, животът понякога налага, хей така - без причина, да разтвориш душа пред непознат.

НЕОТДАВНА, 

влакът между столицата и морето, спря всред безименен тунел. (Един бивш демократичен президент, му бе дал името на една от своите законни дъщери, колкото да разбуни пресата. Табелата бе премахната. Остана тунелът. И, започна да се руши!) Светлините от прозорците, хвърляха жълтеникави петна върху камъните, с които бе иззидан тунелът. Покрити неизтриваемо с локомотивни сажди, от едно не така далечно време. Когато парата успяваше, и постигаше разписание. Така, ще си отидат. Пренасяйки със себе си, през Времето На Времената, неразгадаеми частици от човешките съдби. Бяхме двама случайни мълчаливци в купе, изпълне-но с полумрак. Непознатия срещу мене размаха пръст. Отвори прозореца, посочи.
- Я, - изрече човекът, - вижте тези шуплести камъни. Сякаш проядени от червей . . . 
Тъжно, тъжно се разсмя. 
Свих рамене. Подир няколкочасово пътуване - първи думи в размяна. Влакът потегли отново, а човекът ме докосна с ръка, за да разкаже.

МОЕТО ДЕТСТВО 
премина в Белоград. Градът над Морето и Голямата Река. Тихи, летни обедни площади, криволици на пусти прашо-лясали улици. Където, до премала, гонехме примитивен футбол - кълбо вълнена прежда, обшито в брезентов плат.  Калкани на занемарени къщи, затулващи сенчести дворове. Асми ухаещи на камфор, дива маслина, смокина и лимон. Изпълнени с нар, и със финап. Разцъфнали всред лайкучка и билки. Претъпкани с изоставени ненужни вещи. Припокрити с белоснежно пране, приело цвета на небето. Рухнали дървени стобори. Дворовете - космос и простран-ство ничие. Дебелостволи смокини, засадени в незапомнени времена, без съмнение, от самият Господ-Бог. По улиците вдигаха корони липи, и черници. Спуснали корени дълбоко в сърцето на земята, тези дървеса хвърляха тежки непроницаеми сенки. Всяка есен, всред тревясалите до пояс дворове, витаеха зачумберени стопанки, прибирайки натежали от мъзга плодове. Жените събираха плодовете в калъфки от възглавници, тъпкани със сънища на поколения. После облизваха, с дълъг, бърз като на дъждовник език, своите светнали от ежедневно пране омедени длани. По стеблата на смокините пълзяха трудолюбиви мравки. Заедно с плодът, те попадаха в дълбоките импровизирани торби, където ароматът на липов цвят никога не бе изчезвал. От този сладък плод, примесен изобилно с мравки, бабите варяха чаровно сладко, помагащо при всяка болест. Дали поради това, така набързо възмъжахме? Можеби да, но навярно не само поради това.

ОБИТАВАХ
най-малката мансардна стая на света, каквато човек би могъл да си представи. Сътворена за пигмеи. Залутана под високите градски звезди. В шумен, пренаселен следвоенен дом, вмирисан на зелева чорба и чесън. Работех в депото на смени. Заавръщайки се в полунощ, главата ми ехтеше със звук на електрожен, с удари на чук върху стомана, а свирки на локомотиви и съсък на пара пищяха до зарана, будеха от сън. Завръщах се бавно, както ми се струваше някак особено значимо, през заспалия липов Белоград, вкочанен от какви ли не общински разпоредби. Предназначени да разморячат и потулят завинаги, и Бог, и Дух, и Човек, и Човещина. Че да превърнат всичко в ухилена сива импотентна жива плява.  Изморените мои нозе ме носеха унило към дома. Изкачвах седемнадесетте дървени стъпала до моята таванска стая. Грохвах изнемощял върху широкото легло на самотата. Заспивах незабавно. Будех се в зори. Щур-прещур. Сякаш бих могъл да остана вовеки млад. Сядах пред купа изстинала супа, и къшей клисав типов хляб. А, в ушите ми виеха локомотивни сирени, а в главата ми трещяха удари от механични чукове.

ВСЯКА ВЕЧЕР,
преди да заспя, хвърлях отчаян поглед към тъмнеещият смокинов двор, над който премигваха полуслепи порутени калкани, с незачулени полунощни прозорци. Техните обитатели, нямаха никакво желание да се вглеждат в чужди съдби. Собствената орисия бе достатъчна. И, макар зад тях да се разиграваше непозволената романтика на недостижимото, аз не можех да удържа натежали оловени клепачи, падащи сякаш неумолим семафор.  Клепачите зовяха сън, и аз се подавах на неговия призив. Пренебрегвайки най-самотната жена в света. Която бавно, величествено и някак ритуално, се разсъбличаше там, зад светналия прозоречен екран, над загадъчно тъмнеещия вътрешен двор на нискоетажните сгради. Извисила чудовищнопищна гръд над дворове, със забравено къщно пране подпряно, с чаталести колове. Поставила неистово стройни нозе върху умивалник, отлят под самия прозорец. Подготвяйки, без начало и без край, своят среднощен тоалет. Снажна белоснежна голота, която би могла да вдигне мъртвец из гроба. Голота, безгрижно любувайки се сама на себе си, в огледалото на среднощен прозорец. Под който бе потънал в сън целият крайбрежен свят на Белоград. Опосканите от старешки длани смокинови дървеса. Протритите флагове на изоставено под морския бриз пране. Погледите на случайни минувачи. Взорът на едно дете. Прозорец, зад който витаеше космосът на една жена, по пълнолуние. И, ми идваше да викна, че да разкрещя.
- Буден – н – н . . . Буден – н – н . . . Буден – н – н съм! После, екранът потъваше в мрак. За да се слее с потъналия в бръшлян калкан на старата къща. С безличното лице на нощта, запътен към идващия ден.  Ала, аз знаех. Там отсреща, две пронизително силни очи, ме наблюдаваха скритом. Запалвах светлините в своята мансарда. Заставах пред моят отворен прозорец. Изкарвах в полусън, докато умората не ме затръш-ваше, върху проскърцващото легло на самотата. Онаследено пиринчено легло, познало любов, зачеване, изневери, раждания и аборти; живот и смърт; на неописуемо дълги безименни родове. Потъвах в краткотраен сън, а той раждаше изкусителни надежди.

ЕДНА ПРИВЕЧЕР, 
побягнал от работа, хукнах през глава към дома, за да залепна пред моя съкровен прозорец. Екранът на моите въжделения спеше. През цялата безсънна нощ не престанах да се взирам, надалеч и ненадалеч, докато нощта откликваше чрез внезапни отблясъци върху бляскавата асфалтова повърхност на отсрещния прозорец. Проседях безкрайни часове, в ясната лятна нощ. Когато небето на изток започна да бледнее открих, как отсреща, облегнат върху прозоречната рамка, непознат мъж безмълвно пуши лула. Хвърлих се върху разкривеното легло.  Пред очите ми бе къпещата се в мрак жена, и непознатия мъж, безразлично загърбил безподобни красоти, за да изпуши лула тютюн.

С ПОЯВАТА НА НЕПОЗНАТИЯ МЪЖ, 

огледалото на недостижимото престана да проблясва. Наистина, понякога прозорецът просветваше с бързина на мълния, но така краткотрайно и дотам пестеливо, че силуетът на жена едва-едва пробягваше. Всяка привечер, подир монотонния работен ден, по навик, аз заставах на своя наблюдателен пост, озадачен от присъствието или отсъствието на онази загадъчна жена. О, аз не търсех нейното тяло. Търсех нейният поглед, залутан неизвестно къде в нощта. Прелитащ над белналият се Белоград, покрит с промишлена мъглявина. Реещ се надалеч в Морето. Там, където се вливаше Голямата Река, а параходи предупреж-даваха или зовяха. Поглед докосващ небето. Поглед, който издирва, търси и намира.

ОНАЗИ КЪСНА НОЩ, 

в потайна доба, когато градът бе дотолкова притихнал, че се чуваше ревът на недалечното море, а луната плувнала в кръв бягаше всред облаци, прозорецът на моите мечтания неудържимо блесна.  Жената се яви. Полугола, а сетне напълно гола. Можеби сънена, или едва разсънена. За да махне с ръка. И, в този неин неистов зов, почувствах злост, и отчаяние, и гняв. Хукнах по стълбите. Прекосих буренясалият двор. Прекрачих дървените тараби на прогнилата ограда. Под сянката на смоква, жената очакваше и търсеше мла-достта. Жената ме привлече, разтвори дреха, разкри себе си, и аз проникнах безумно надълбоко, без дори да се замисля. Установявайки за пръв удивително страшен път, че плътта на жената е до съвършенство достъпна, стига жената искрено да пожелае. А, онази лудо щръкнала гръд лумна, и излъчи неземна светлина. Над нас, върху калканите на старите къщи, един прозорец продължи да бди в нощта. Там, един вече не млад човек, пушеше своята добре натъпкана лула.

РАЗКАЗВАЧЪТ 
пое дълбоко дъх. Гърдите му проскриптяха. Вгледах се в неговото лице. Лице на човек без дом, без семейство, без любов. Пътник без настояще, без бъдеще, без утеха. Човекът разтърка нервно длани, и аз открих изпочупени нокти, неизтриваемо пропити с машинни масла. Поскоро челюсти на багер, отколкото ръце на човек, които някога са били нежни и млади. Този странен непознат, не разказваше ли моя някогашна история?

ОТ ТОГАВА
изминаха години, продължи човекът. Старите къщи са сринати из основи. Смокините са изкоренени из корен. Да не говорим за кайсия и финап, гдето ги няма дори в читанките. Дворовете са складови площадки, за съседните строежи. Семействата се пръснаха. Кой на село, кой на другият край на света. Все още срещам онази жена по улиците на Белоград.  Вече не млада. Дваж повече самотна. По навик спирам поглед върху нейната изпосталяла гръд. Жената свива рамене. Кима безучастно с глава. Усмихва се, мисля, виновато. Свеждам очи, па бързам да отмина. Копнея да потъна в земята. Макар, че би следвало да бъда горд. Ах, всичко, всичко хубаво, как лесно се забравя. Жената, все още прави хората да се обръщат. И сякаш, из очите й, все още струи онази лъчиста светлина, с която тя, така отдавна, се осмеляваше да броди всред звезди. Аз зная. Това е светлина, която не старее. Защото е светлина, която търси и намира. Мъжът с лулата повече не срещнах. Загинал на борда на горящ кораб. Как ли съм успял, да го науча? В този така калпав живот, все ще се намери някой, който да е забелязал нещо съществено свързано с теб.
Ами аз . . . Какво аз ? . . .
Душата ми, както при теб мили, отдавна е превърната в камък. Убеден съм, бих преодолял пречки всякакви. Стига да поискам. Не само с тези порутени ръце. Най-вече със сърце от камък.  Косите ми, както при теб непознат събеседнико, са бели до косъм. Точно за отрязъка от време, превърнал сърцето ми в кремък.

СПОМНЯМ СИ, ах да, днес наистина си спомням, как по време когато все още притежавах семейство; а ти знаеш, в този отчайващо модерен свят, да имаш семейство е безсмислен лукс; съпругата ми тръгна да ражда. На вратата на родилния дом, ни пресрещна непознатата смокинова жена.
- Ха! - Удиви се тя, а аз за пръв път чух нейния глас. - Добре дошла, мила . . .
Това бяха всъщност единствените слова, които някога чух от нея. Дали загрижеността, с която бяха изречени, не направиха душата ми да се едини със сърцето, че да стане още по-тежък камък. Камък, който влача през годините със себе си, по най-различни точки на света. Воденично колело, което ще отнеса със себе си, в гроба. Защото под неговата непосилна тежест не преста-вам да усещам; онзи червей на невинно пропиляната мла-денческа безмълвна любовна нощ. Безпредметна, а до болка скъпа; как не престава да яде и прояжда.  Бих могъл да спра всред надпреварата наричана Живот. Бих намерил сили, да бръкна всред душата си, със шепа. Бих изтръгнал този мръсен кървав червей пред очи. За да го разгледам по-подробно. Да си поиграя с него, доколкото все още е възможно. Подир това - да го захвърля на земята. За да го размажа с крак. Тъй, както правя със срещнатите червеи в своя ден. Но това, едва ли ще да сторя. Така е сладко да те яде нещо, което отдавна си загърбил. Предполагам някога, някъде, някакси, с повод или без повод, този странен червей най-подир да свърши своята гигантска работа. Като ме довърши. Но, дали няма да се яви друг?  Това не зная. Това наистина не зная.

ТРАКАНЕТО НА КОЛЕЛАТА, 

плътната лятна нощ, монотонният разказ на непознатия, бяха направили да задремя. Когато се разбудих, в купето нямаше никой. Запитах се, дали това не бе сън. Дали не съм разказвал истории сам на себе си. За да не заспя, че да не пропусна малката гара, към която се бях запътил. Така банална бе цялата тази история. Но, на отсрещната седалка лежеше чадър, положен върху един от онези дебели вестници, в които се предлага всичко за всички. Тогава, разказвачът се яви. Извади пакет хартиени кърпи за нос. Забърса очи. Приюти се в своя ъгъл. И, звучно заскимтя.

ВЛАКЪТ ЛЕТЕШЕ
през гори и през поля. В тази малка, испокон веков полудива, живописна балканска кръстовищна страна, освен тунели облицовани с рехав декоративен камък, освен дъщери на екс-президенти, представете си, съществуват и хора. Половината се правят, че могат и обичат. Другата половина – че не могат – но също не престават да обичат. Прелетяхме над блата. Отразихме се в река.  Проточи се безкрайна пуста степ. В далечината блеснаха светлините на Белоград. Помислих, че животът може да е сън край водопад, но по-често е мъчително дълъг неспокоен сън, край железопътна линия. Пред железопътен тунел, от който трещи, излиза и връхлита върху ни, Безумно Бързият Вечерен Влак На Пропуснатото Време. Време На Времената, което бавно и настойчиво дълбае надълбоко в нас. Сякаш червей, който прояжда камък . . .
The End
25.10.2012 
   

 


 

 

 

 

 

 


 


Категория: Изкуство
Прочетен: 1506 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 08.02.2014 21:12
OCEAN PRESS-VARNA
PRESENTS

image

image 
image
image

image


 
Категория: Изкуство
Прочетен: 826 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 16.01.2013 07:22

 

 

image

 

(c)2012-Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
В КЪСНАТА НОЩ НА ЧУВСТВАТА,
СПОМЕНЪТ ПО ТЕБЕ,
ПЛАЧЕ СЪС ЛИСТО ОТ КЛЕН ГДЕТО,
ТИЧА ПОДГОНЕНО ОТ ВЯТЪРА
ПО ЯНТАРНИТЕ УЛИЦИ НА ЕСЕНТА;
ТАЗИ ХРАНА НА ВЯТЪРА;
ЕДИНСТВЕНОТО ДОКАЗАТЕЛСТВО,
ЗА НАШАТА БЕЗУМНОСТ ЕСЕННА,
ЗА НАШАТА НАИВНОСТ ПРОЛЕТНА,
ЗА ЗИМАТА НА НАШИТЕ ПОРУТЕНИ ТЕЛА,
НАЧЕНАЛИ ДА ТЛЕЯТ
ВСРЕД УМОРА....

ТИ ЕЛА,
С ПРИВЛИЧАНЕТО НА ПРОГОНЕНИТЕ -
ВСРЕД НОЩТА
...

ЗАВЪРНИ СЕ, -
 СЛЪНЧЕВО ПЕТНО ВЪРХУ ОКО,
ПРИТВОРЕНО ОТ ОБИЧ ПОСРЕДНОЩНА ...

5.06.2012 г./

12:50:00

image 
Категория: Поезия
Прочетен: 893 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 08.02.2014 21:13
2 3  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: godlieb
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2359954
Постинги: 1414
Коментари: 659
Гласове: 1051
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Октомври, 2012  >>
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031