Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Personal Collection of Personal and Friendly Crtical Path Creations ...
Автор: godlieb Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2363654 Постинги: 1414 Коментари: 659
Постинги в блога от 03.11.2012 г.
OCEAN PRESS-VARNA
PRESENTS

image
(c) 2009 - Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY

Б О Л Г А Р И Я  -  М И Л А  М А Т И !
от
Богомил Костов АВРАМОВ-ХЕМИ


КОЛКОТО ДА БЕ МРЪСНО ТОТАЛИТАРНОТО МИНАЛО, забавлявайки се с мними дисиденти, то не си позволи да направи книгите, а следователно ЖИВОТО ЧОВЕШКО СЛОВО - недостъпни. Преводаческата дейност бе под пълна пара. Дори незначителни провинциални книгоиздателства, като постоянно сменящото свое име книгоиздателсво във ВАРНА-ГРАД, доказаха съществен принос. Онова, което наистина липсваше, бе единствено литература по астрология и ширмована порнография. Официализирана цензура нямаше. Неофициална цензура имаше. Съсредоточена в ръцете на, творчески безпомощни изключително зли, редактори. Позволяващи си да се гаврят с хорският доказано интелектуален труд.

 ЕДНА ПОДРОБНО ЦЕНЗУРИРАНА КНИГА, (НРБ вече бе член на ООН!), бе излязлата в средата на седемдесеттях години на миналият век, под перото на знаменития български журналист Христо Г. БЪРЗИЦОВ, "НЯКОГА В СОФИЯ".(БП-1970.!), днес библиографска рядкост. Искренният патриотизъм, който тази слабоизвестна носталгическа книга излъчва, би могъл да се сравни единствено с органическтия патриотизъм на Георги Стойков РАКОВСКИ. Книгата е пълна с безброй многоточия. Читателят едва ли би могъл да си представи, какви златни страници са му спестени. Едва ли в интерес на МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ. В интерес на чужди клики с побългарени имена - разбира се.

СТАРА СОФИЯ, винаги е била и остава подчинена, на ТЕЖКИ МЕЖДУПАРТИЙНИ БОРБИ. Диктуващи ЯКА ФИЛТЪРНА ЦЕНЗУРА. В един или друг вид. С повод и без повод. Каквото да си мислим; независимо от шумно провъзгласената забрана на цензура по време на знаменитият фашистолог Желю ЖЕЛЕВ; такава ДОРИ понастоящем продължава да съсъществува. Успоредно с безкрайни напомняния. Доколко демократически тоз" наш народ опъва хомотя на ОПРОПАСТЯВАЩИЯТ  МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ глобализъм. 

НЕЯВНАТА ФИНАНСОВА ЦЕНЗУРА НА ПОСТКОМУНИЗЪМА, где хубаво ни тегли към дъното на ЕВРОПА, все повече дотяга на обществеността със своите си - честно казано - прекалено общински механизми. Периодично промотирана по "партай-семеен" принцип. (Пардон за израза!) Някаква си самозвана "ОБЩИНСКА КОМИСИЯ ЗА КУЛТУРА" си позволява, да твори на гърба на варненският данъкоплатец немощна критериалност. Уж европейска. Никак европеизирана. Повече интересчийска отколкото общественополезна. Без оценъчни проучвания. Без планове за развитие. При пълно пренебрежение към всяка артистическа критериалност. Избирана от личности пропускащи да четат друго освен собствени и чужди банкови сметки. Десетилетия под ред оглавявана от откровено тоталитарен кадър, представян медийно за  - О, Боже Мой Вездесъщий! - за виден ли, виден дисидент. Системно и безнаказано игнорираща безброй доказани варненски майстори на палитрата, музиката, словото и печата. За сметка на столична литературна канава. Каквато ИНТЕРНЕТ така отдавна прати в канала. За всеобща почуда, това се прави не поради икономически съображения. Прави се,  заради ненадживяна ИДЕОЛОГИЧЕСКА ЗАКОСТЕНЯЛОСТ, ТОТАЛИТАРНА ИНЕРЦИАЛНОСТ, ЛИЧНОСТНИ ПРЕДУБЕЖДЕНИЯ, И ОТКРОВЕНО ЛИЧЕН ИНТЕРЕС. Зер, преди трийсетина години време - този или онзи - не се поклони на когото требе с джамадани и мезета.

ТОЙ - СЛАВНИЯТ ПОСЛУШНИК  ОТ ОДЪРЖАВЕН МАНАСТИР, останал на безпрестанен държавно-политически шланг ни е осъдил - още преди да си се роди. Да си отидем безименни литератори в необезсмъртената перфектно вакумирана културална история на СТАРА ВАРНА. Чудесна спирка за пребиваване в подстъпите към изкуството, на всеки изритан столичен цървулан. Не вярвам, това да е случайно. Но, доколко е полезно? Едно от обясненията за разрастване нивото на всеобща национална коруптивна престъпност е именно този. ОБЩЕСТВОТО НЕ КУЛТИВИРА АДЕКВАТНО ОТРАЗЯВАЩО СОЦИАЛНИТЕ ПРОМЕНИ ИЗКУСТВО.

АНАЛИЗИРАЙКИ СИСТЕМАТА НА НЯКОГАШНА ЦЕНЗУРА, Христо Г. БЪРЗИЦОВ не пропуска да подхвърли - през онези "тежки тоталитарни времена", как цензурата бива:

 А/ САМОЦЕНЗУРА - страх да не те сурвакат. Характерна за членове на различни писателски съюзи и сдружения;
 Б/ РЕДАКЦИОННА ЦЕНЗУРА - осъществявана от самопобъркани от мунщровка и страх чиновници; готови на все и вся - щото да не им изстине стола; наричани понякога вътрешни рецензенти;
 В/ ДЪРЖАВНА ЦЕНЗУРА - за която - поради специфика - рядко се говори. Но, която си позволява да класифицира пишещите и можещите; от най-големият мегаполис до най-малкото градче на държавата все още наричана БЪЛГАРИЯ; за потенциални врагове на властта. Щото истинските непотенциални врагове на Власт и Държава, или не може, или не желае, или не й стиска да издири, че да изяви. С инакомислещите, а такива са безспорно всички креативни персони, е значително по-лесновато.

 
Що бихме могли да добавим? Малко бихме могли да добавим. Проблемът е толкова сериозен, че безброй творчески формации по света не престават да тръбят. Дано успеят.

ПОМЕНУВАЙКИ жалните слова на Георгия Стойкова РАКОВЛИ, няма как да не припомним моменти от историята на ИНТЕЛЕКТУАЛНИЯ ЕЛИТ НА ПРЕДДЕВЕТОСЕПТЕМ-ВРИЙСКА МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ. Когато не се работи по проекти. Когато осъзнато се твори В ИНТЕРЕС НА ОБЩЕСТВОТО. На лична отговорност и собствени разноски.

ОЩЕ В НАЧАЛОТО НА ДЕВЕТНАДЕСЕТИ ВЕК, релацията БЪЛГАРИЯ-ЕВРОПА става особено актуална. Повече за ВЕЛИКИТЕ СИЛИ. По-малко за ийхалето болгарское. Керванът с обзавеждане за новите тембелханета на ПАДИШАХА преминава от ПАРИЖ до ЦАРИГРАД, по кривите черни планински пътища на ПОРОБЕНА БЪЛГАРИЯ. Френци и ингилизи под оръжие, домуват по баирите на ВАРНА-ГРАД и околните села. Първата за света морска телеграфическа линия държи БАЛАКЛАВА-ВАРНА-ШУМЕН-ЦАРИГРАД-ПАРИЖ ЛОНДОН.  Потръгват българска преса и писания. Основно емигрантски. В РУСЕ-ГРАД, един авангарден младотурк - МИТХАД-ПАША, започва да издава отомански вестник на български език. Но - под ОКО, Което дори във век на свободни свръхкомуникации и ултравербален импакт, не престава да намига. Кому, ако не на ТРАНСНАЦИОНАЛНИЯ ГЛОБАЛИСТИЧЕН КАПИТАЛ!?!

В НАЧАЛОТО НА ДВАДЕСЕТИ ВЕК, авторът на знаменитата някога народностна драма "БОЯН МАГЕСНИК"; днес напълно забравена - да не кажа възпретена; Иван ГРОЗЕВ (1872-1957.!),, публикува прекалено странната за онези времена "БЪЛГАРИЯ - ДУХОВНО ОГНИЩЕ НА ЕВРОПА ПРЕЗ СРЕДНИТЕ ВЕКОВЕ". Тема тревожеща света и понастоящем. Дотолкова, че ЕВРОПА реши и си плати. МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ БИДЕ ИЗТИПОСАНА, пред парламента на ЕВРОПА, КАТО СТАРОМОДЕН ЧУГУНЕН КЕНЕФ-КЛЕКАЛО. Погрешка именуван "ТУРСКИ". Щото си е изцяло ЕВРОПЕЙСКИ. Обидно - до кост! Независимо, че този ПОРУГАВАЩ БЪЛГАРСКАТА ИДЕНТИЧНОСТ СИМВОЛИЗЪМ, е съвсем недалеч от МАТЕРИАЛНАТА ИСТИНА ЗА ВСЕНАЦИОНАЛНО ПАДЕНИЕ. И, ако ЕВРОПА в определена мяра се оказва права, то ще е поради това, че БЕЗБРОЙ ОБЩИНСКИ КОМИСИИ ВЪРЛУВАЩИ НАД КРЕАТИВНИТЕ ПРОСЛОЙКИ НА ОБЩЕСТВЕНОСТТА НА МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНАЯ ЧРЕЗ КУЛТУРАЛНИ ПОДАВКИ; не решават - и нямат никакво намерение да решат; никакви локални, никакви регионални, рядко някакви национални проблеми. Подпомагайки единствено иждивението на своите си съмнително добросъвестни бизнес-културал-членове. Дано оцелеят. Светът се развива. И, цензурата ...
THE END - NO END
03.11.2012
 Hemy Varnallis
image
Категория: Политика
Прочетен: 1208 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 02.12.2012 14:59
Търсене

За този блог
Автор: godlieb
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2363654
Постинги: 1414
Коментари: 659
Гласове: 1051
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Ноември, 2012  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930