Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.10.2009 14:00 - MARINE SALVAGE - PUBLIC PRESENSE - NOTHING PERSONAL, by Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
Автор: godlieb Категория: Бизнес   
Прочетен: 843 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 06.10.2012 09:52



image © 2008 – Bogomil Kostoff AVRAMOV-HEMY
МОРСКО СПАСЯВАНЕ –
ГРАЖДАНСКО ПРИСЪСТВИЕ –
НИЩО ЛИЧНО
от
Богомил Костов АВРАМОВ-ХЕМИ
АКО ПЕРИФРАЗИРАМЕ един стар анекдот би могло да се каже, че ако някога Черно Море покриваше грешките на капитаните – днес грешките на капитаните покриват не само цялото Черно Море, не само цяла Варна, но и цялата древна Мати БОЛГАРИЯ. С това искам да напомня четливата – особено болезнена за гражданството на страната истина:

    ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА СПАСИТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В РЕГИОНА НА ЧЕРНО МОРЕ,Е НЕОБХОДИМА - СПЕШНА ПОПРАВИТЕЛНА СЕСИЯ.
Трагичните събития свързани с корабоплаването край Българските Брегове в последно време напомнят, за официализирано безхаберие на управленския апарат по ресора на Морето. За кратък период от време, в региона на СЕВЕРНИЯ МЕДИТЕРАН, погинаха кораби на български корабособственици под фиктивен флаг. Така майсторски потопени, че свидетели почти не остават. Твърде напомняйки моделът м/к “Мария БЪКОЛИЦАС”-Пирея, (01.03.1980.!). Доколко тези катастрофи са резултат на лош капитанлък, трудно би могъл да каже. Но, стилът и методът са подходящи за гражданско изследване: Лошо време; Лошо техническо състояние на кораба; Съмнително обучена команда; Товар – най-често желязо; Късане на корпуса през огледалото. Отзвукът за всички подобни случаи всред гражданското общество е изключително слаб.

БИХ СИ ПОЗВОЛИЛ да напомня някой особени корабни крушения, подозреваемо свързвани с проблемата за НЕКОНВЕНЦИОНАЛЕН ДЪМПИНГ В АРЕАЛА НА ЧЕРНО МОРЕ, респективно в ИЗКЛЮЧИТЕЛНАТА ИКОНОМИЧЕСКА ЗОНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.

01.03.1980., м/к “Мария БЪКОЛИЦАС”-.Пирея, 24 500 т. дедуейд, 22 000 тона желязо на блокове, (Iron Pigs!), дестинация от Порт Виктория, Бразилия. Вълнение 3-5 бала; Вятър – 5-6 бала; Видимост намалена; Дистрес-сигнал 22:00 на 500 кхц; за 50 секунди. Прехванат на остров Лемнос. Пропуснат от БМФ-Радиостанции Бургас и Варна. Спасител “Нептун”-Варна не открива нищо. Самолетен оглед с корабособственик и застрахователен агент от “SWEDISH CLUB” – Stockholm, Sweden. Екипаж – 32..Спасени – няма. Замърсяване – незначително. Застрахователя идентифицира кораба в Румънски Води, с вертолет на Румънските ВМС. Подводен филм документира скъсване през огледалото. За характера на товара не се знае достатъчно. Едно желязно прасе би могло да съдържа всичко.

18.05.1988., м/к “ПЕТЕРСБЕРГ”, Германия. Кораб река-море, товар 1176 тона нефтоводни смеси за дъмпинг в Турция. Карго тежки химически смеси във варели от Порт Сулина на фирма “Кимика” - Лихтенщайн. Корабът влиза в Черно Море, с дестинация Турция. Под натиск на природозащитни организации Европейската Преса вдига шум. Доказвайки, че корабът носи на борд инсинерирани отпадъци от лаборатории в АВСТРИЯ, разработващи препарати за борба със СПИН. Корабът изкарва пред Измит 45 дни. Турските брегови власти засичат ниво на радиоактивност – над 140 Бекерела. Капитан Гюнтер ГРОШИЯН отплува обратно за АВСТРИЯ. Корабът бива инспектиран от руски ВМС. Обратен достъп до Дунав му е отказан. Връща се пред Босфора. Контейнерите на борда отново биват подложени на още експертизи. Налице е договореност на министерско равнище между АВСТРИЯ и ТУРЦИЯ. Контейнерите следва да бъдат разтоварени именно в Измит. Те съдържат поразена почва и късове строителни конструкции “обезаразени” с ксилен и бензин. “ШПИГЕЛ” оповестява, че това са отпадъци от старите хранилища на старите лаборатории на “ВАГНЕР И СИЕ”. Банкрутирала компания, закупена от “ИМУНО” - Швейцария. Турските власти не допускат разтоварване. На 12 мили от Измит, капитан ГРОШИЯН изхвърля контейнерите-варели в морето. Морето изхвърля контейнерите на брега. После, корабът изчезва безследно в Черно Море. Твърди се, че останалите десетина хиляди тона отпадъци от старите лаборатории на “ВАГНЕР И СИЕ”, все още са в АВСТРИЯ. Но, няма никакво съмнение – те са в ЧЕРНО МОРЕ.

В НАЧАЛОТО НА ДЕВЕТДЕСЕТТЯХ ГОДИНИ шабленски рибари засичат кораб под латвийски флаг “ХАЛТЕРМАА”, на виртуалната граница на българо-румънските териториални води. Без да подаде дистрес-сигнал, без да спусне спасителна лодка, без да има спасяващи се, корабът за минути потъва.

БЕЗИЗХОДИЦАТА С НЕПРЕРАБОТВАЕМИТЕ ПРОМИШЛЕНИ ОТПАДЪЦИ, в световен мащаб, отдавна е критична. Крупните концерни се справят на черно. Дребните производители се договарят с органите по надзора. Редовият гражданин често не подозира, на какъв импакт е подложен. Освен това, не би могъл да стори нищо.

СЛУЧАИТЕ “ХЕРА” И “ТОЛСТОЙ” твърде напомнят подобен сценарий. В разрез с т. н. ЛОНДОНСКА КОНВЕНЦИЯ-1972., забраняваща дъмпинг в ЧЕРНО МОРЕ и БАЛТИЙСКО МОРЕ, и предписваща специални точки в СВЕТОВНИЯ ОКЕАН.

Не е известен нито броят, нито резултатите на осъществените; по въпросната ЛОНДОНСКА ДЪМПИНГ КОНВЕНЦИЯ-1972; проверки от местната МОРСКА АДМИНИСТРАЦИЯ, ОТ ОРГАНИТЕ НА РИОС, ОТ ОРГАНИТЕ ЗА КОНТРОЛ НА ВОДИТЕ, ОТ ОРГАНИТЕ РИОКОЗ, ОТ ОРГАНИТЕ НА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ СЛУЖБИ. Навярно се счита, че конвенцията е прекалено специфична. За да бъде изучавана в детайли, че да бъде обект на технологичен контрол. Но, безусловно всички конвенции по морето са специфични.

НА ПРОВЕДЕНАТА неотдавна, (02-03.10.2008.!), МЕЖДУНАРОДНА КОНФЕРЕНЦИЯ ПО МОРСКО СПАСЯВАНЕ И СИГУРНОСТ-2008 ЗА ЧЕРНОМОРСКИЯ РЕГИОН, бе отбелязано отсъствието на значителен брой заклети труженици на морската спасителна дейност и опазване на морската околна среда. Зад безбройните “ЩЕ-ЩЕ-ЩЕ” на този така съществен международен форум, свикан за да прикрие нечие височайше безхаберие, звучно отзвучаваше - от АЗОВ та до БОСФОРА чак, НЕМОЩНОТО АСТМАТИЧЕСКО ПУФ-ПАФ НА БЪЛГАРСКАТА МОРСКА АДМИНИСТРАЦИЯ. Политическите джунгурбаши за властване на всяко едно управленско равнище, драматично рефлектират върху ДЕЙНОСТИТЕ ПО ОПАЗВАНЕ НА ЖИВОТА НА МОРЕ И ОПАЗВАНЕ НА МОРСКАТА ОКОЛНА СРЕДА. Българските ВМС, БМФ и всичко останало на вода – топтан с нарастващият яхтен трафик, са доведени в състояние на странна организационна безпомощност. Несистемни информационно-технологически управленски структури, превърнати в оптимален продукт за послужване. Сътрудничайки си епизодично, прекалено рядко и рядко сполучливо, по обезпечаване СПАСЯВАНЕ И СИГУРНОСТ НА КОРАБИТЕ В ОБХВАТА НА БЪЛГАРСКИТЕ СПАСИТЕЛНИ СЛУЖБИ, и още по-точно в БРЕГОВИТЕ ВОДИ и ИЗКЛЮЧИТЕЛНАТА ИКОНОМИЧЕСКА ЗОНА на Република БЪЛГАРИЯ. Резултатите говорят сами за себе си. Всякакви упреци чрез думи са безсмислени и безплодни. Необходим е системен подход и системно решение на огромен брой неотработени похвати за взаимодействие. Република БЪЛГАРИЯ, в лицето на нейната НАЦИОНАЛНА МОРСКА АДМИНИСТРАЦИЯ, носи сериозна международна конвенционална отговорност. В този смисъл дейността на ТВОРЧЕСКАТА ГРУПА НА КАПИТАН ДАЛЕЧНО ПЛАВАНЕ НИКИФОР ГЕРЧЕВ заслужава пристално внимание, висока оценка, и финансова подкрепа във всяко едно отношение. В прекалено кратък период от време, в обхвата на МОРСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, погинаха значителен брой моторни кораби. Спасени бяха – незначителен брой моряци. Замърсяванията продължават, и ще продължават. Причината едва ли следва да се търси единствено в техническото състояние на корабите, подготовката на екипажите, и стратегията на корабособствениците. Отговорът е поливалентен. И, включва в себе си ИГНОРИРАНОТО ВЕРБАЛНО НОУ-ХАУ, заедно с пренебрегнатия опит на БАЩИТЕ НА МОРСКОТО СПАСЯВАНЕ У НАС. Игнориране на традиционната моряшка родова приемственост, която никаква тапия не би могла да сертифицира. Непрестранно преструктуриращите се служби, отговорни за реда на нещата по необширния бряг на Република БЪЛГАРИЯ. Псевдототалитарния метод за прехвърляне на отговорност за бедствия върху колектива – респективно върху екипа с който работиш. Загърбване на спасително-превантивната проблематика.

ДОСЕЖНО ОПАЗВАНЕ НА МОРСКАТА ОКОЛНА СРЕДА ОТ ЗАМЪРСЯВАНЕ, няма как да не сме граждански критични. Съществен МОДУС ВИВЕНДИ за безусловно всички обитаващи бреговето на ЧЕРНО МОРЕ. Прекалено отдавна е налице т.н. регионален “СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ЗА РЕХАБИЛИТАЦИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ЧЕРНО МОРЕ”, подписан на 31.10.1996., в Истанбул, Република ТУРЦИЯ, от министрите на околната среда на Република БЪЛГАРИЯ, Република ГРУЗИЯ, Република РУМЪНИЯ, Руската Федерация, Република ТУРЦИЯ, Република УКРАЙНА, готов да ни подскаже доста: ШЕСТ ПРИЧЕРНОМОРСКИ СТРАНИ СЕ ДОГОВАРЯТ ДА СВЪРШАТ НЕЩО ТАКА, ЧЕ ДА НЕ ВЪРШАТ НИЩО. Подир неговото подписване, не е известна нито една стъпка за нещо осъществено в тази насока. Доколко вършат работа конвенционалните договорености в регион ЧЕРНО МОРЕ? Рядко ще се намери изследовател да отговори. Гражданството не чете специализирани бюлетини, но винаги поставя въпроси.

  • Функционира ли т.н. ИСТАНБУЛСКА КОМИСИЯ; следваща принципите на т.н. Конвенция БУКУРЕЩ-1997.; и нейните групи за надзор по този можеби перфектен РЕГИОНАЛЕН СТРАТЕГИЧЕСКИ ПЛАН?
  • Какви са резултатите?
  • До къде е стигнала т.н. “широка кооперативност”?
  • КОЛКО ПЪТИ Е РЕДУЦИРАНО КОМПЛЕКСНОТО ЗАМЪРСЯВАНЕ НА ЧЕРНО МОРЕ; ОТ 31.10.1996. НАНАСАМ; В СЪГЛАСИЕ С ГЛАВА ТРЕТА ОТ ВЪПРОСНАТА КОНВЕНЦИЯ?
  • Как и доколко се прилагат клаузите на MARPOL 1973/78. в региона на ЧЕРНО МОРЕ, и препоръките за т.н. “СПЕЦИАЛНИ ЗОНИ” от 2002., които ПЛАНЪТ възприема да следва?
  • Какви мерки са взети за мониторинг и предотвратяване дъмпиг в региона на ЧЕРНО МОРЕ? Последните корабни аварии прекалено ухаят на незаконен дъмпинг, регулиран от т.н. ЛОНДОНСКА КОН-ВЕНЦИЯ-1972., (В настоящият ПЛАН под чл. 42, 43, 44, 45.!)
ПЛАНЪТ предвижда “Включване на гражданството при вземане на работни решения” (Чл. 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 79, 80.!) Доколко това се допуска? Би могло да се запитаме, прекалено голям брой експерти не се ли увличат прекалено много в безсмислено рестриктиране на доказалата хомеостатизъм МАТЕРИЯ НА БЕЗОПАСНОТО КОРАБОПЛАВАНЕ? Конвенциите от ден в ден стават все повече, а катастрофите и зазмърсяванията не намаляват. Става дума – какво да се прави? И, освен това – с какво да се направи. Конвенционалните механизми – явно - са потопени в предкризисен апогей.

10/28/08/04:47:13 PM
Hemy VARNALIS



Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: godlieb
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2376722
Постинги: 1414
Коментари: 659
Гласове: 1051
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930