Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.10.2009 18:14 - THE RED WEFT, by Bogomil Kostov AVRAMOV-HEMY
Автор: godlieb Категория: Изкуство   
Прочетен: 2234 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 15.10.2012 09:20



ЧЕРВЕНИЯТ ВЪТЪК
image
(C)2007-Bogomil Kostoff AVRAMOV-HEMY
ЧЕРВЕНИЯТ ВЪТЪК
Богомил Костов АВРАМОВ-ХЕМИ
 
In Memoriam to Jean-Claude

ЕДВА ЛИ ИМА
по-червен невъзвращенец от големия космополит, артист и художник
Христо Владимиров ЯВАШЕВ. (Роден в Габрово, 13.06.1935) За неговото
странно творчество, асоцииращо глобалните проблеми на съвременността,
някога си позволи да напомни Ренато ГУТУЗО (1977), пред камерите на
БНТ. Kоято така и не посмя да излъчи неговите пророчества. Христо
ЯВАШЕВ – ПАКЕТА, все още остава Тера Прохибита за нашите медии.
Независимо от неговите спорадични изяви у нас, управлявани дистанционно. Обвиняван от щатските медии, че не е нищо повече от балкански субект и чиста проба кърмъзъ-революционер, Христо ЯВАШЕВ бе широко подкрепен от международната артистична гилдия, и издигнат в ранг - иконоборец. Такъв го представи Галерия ВЮРТ, от Кюнцелсау – Германия, в залите на Тюрнхоут – Белгия, (07.05.2007 до 16.09.2007), с експозето “ПЛАТНО – ЧЕРВЕНИЯТ ВЪТЪК”.
Независимо от намусените физиономии на всевъзможните традиционалисти,
сами установили, че на границата ДВАДЕСЕТ – ДВАДЕСЕТ И ПЪРВИ ВЕК,
природата не само е на изчерпване, но отдавна е напълно беззащитна.
ИЗЛОЖБАТА
включва безброй авторови експонати, фотоси, колажи, филми и
предварителни скици оприличанвани от мнозина, на архитектурно-технически
разработки. Подчинени на финеса на големия рисувач, възпитаник на
Художествената Академия – София. (Една от неговите реалистични творби,
е все още притежаваният портрет на народната актриса от Добрич Грациела БЪЧВАРОВА.) Фотосите са работа на Гари ШТУНК и Волфганг ВОЛЦ. Твърди се, че това е втората крупна колекция от работи на КРИСТО в Европа. Резонно би било първата най-крупна колекция да е на нашенска художествена галерия, но това едва ли някога ще бъде.

ПРЕЗ ШЕСТДЕСЕТТЯХ ГОДИНИ

на миналият век, Христо Владимиров ЯВАШЕВ, е политически беглец в Париж, където опакова ежедневни предмети на бита, за да ги превърне в изкуство. Тук той среща Жан-Клод Де ГЮЛЕБОН, с която са връстници (Родени в един и същ ден и час – 13.06.1935) Творческата експанзия на КРИСТО, така го знаят на запад, избухва с преграждането на една поетична уличка в Париж с разноцветни варели, за да напомни за наличието на Берлинска Стена, с опаковането на една древна стена в Сполето, и паметника на Виктор ЕМАНУИЛ Втори в Рим, направило неговите височайиши роднини да се пукнат от яд. За да се стигне до “ОПАКОВАНИЯТ ПОН-НЬОФ” в Париж; “ОПАКОВАНИЯТ БРЯГ” в Австралия, “БЯГАЩА ЗАВЕСА” в Калифорния, “ОБГРАДЕНИТЕ ОСТРОВИ” във Флорида, “ОПАКОВАНИЯТ РАЙХСТАГ В БЕРЛИН”, “ВРАТИТЕ” в Ню-Йорк и “ВЪТРЕШНАТА
ОПАКОВКА” на новата сграда на Галерия ВЮРТ. Дотолкова концептуални работи, че извикват налице скандални спорове. Екологически и политически, и едва тогава артистически. Тези работи се осъществяват спонтанно, но тяхната подготовка държи от пет до десет години. Преминава през компютърни ателиета и аеродинамически тунели, а осъществяването им става с помощта на доброволни екипи в разстояние на точно отброени дни и часове. Кристо и Жан-Клод ЯВАШЕВИ, попрехвърлили седемдесеттака, все така прехласнато работят по два важни проекта – “МАСТАБАТА НА АБУ ДАБИ” и ”ВЪРХУ РЕКАТА” – опаковане на Аркансо Ривър в Арканзас. Остават завинаги известни с това, че не търсят спонсориране, не изпълняват платени поръчки, и винаги сами финансират своите проекти, преодолявайки грандиозни бюрократически прегради. А това означава загубено творческо време.

“ОПАКОВАНИЯТ РАЙХСТАГ” в Берлин заема годините между 1971-1995, изпълнени с политически и културални дискусии, с набиране на средства от разпродажби на рисунки и скици на онова, което предстои да се случи. Новата сграда на галерията на Н.Пр. Проф. Д-р Райнхолд ВЮРТ е не само изложбена зала, но и креативен център за контакти и развой. От 1960 насам, в нейните колекции се съхраняват над 10 000 работи на творци от цял свят, работили на границата на 20-21 век. По ранг и значимост, тя се нарежда между най-големите колекции от модерно изкуство в Европа. Галерията има клонове в Швейцария, Австрия, Италия, Дания, Норвегия и Холандия. Слуховете, че същата би могла да открие клон в град Балчик, се оказаха преднамерени и неверни.
THE END
29.12.2009



Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: godlieb
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2377817
Постинги: 1414
Коментари: 659
Гласове: 1051
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930