Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.11.2013 12:41 - IN MEMORIAM - M.M. DIMITAR SIMEONOV
Автор: godlieb Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1600 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.11.2013 03:24


image
image
 (c)2000 - Dimitar Simeonov
ДРУСАН КЕБАП
к.д.пл. Димитър СИМЕОНОВ
 

 

 


ЧОВЕК НЕ МОЖЕ ДА ЗНАЕ ВСИЧКО.
Но има неща, които непременно трябва да знае. В моя живот твърде често съм се сблъсквал с ужасния български феномен – много знае, а не знае онова което трябва. През 1972. бях включен в комисията за водене на кораб-ния дневник по корабите от нашия търговски флот. По това вре-ме преподавах “Навигация” В ТКК – Варна
. В него специалността “Морско корабоводене” бе на нивото на световноизвестните морски колежи. В някой случаи значително по-високо. Комисията се състоеше от длъжностни лица. Бяха подбрани длъжностите – не хората. Сблъсках се с двама капитани, които за мен бяха много интересни личности.

ПЪРВИЯТ бе капитан далечно плаване Димитър Свещаров. Израстнал край морето, той от рано се бе срастнал с него. Завършил МОРСКОТО УЧИЛИЩЕ, подпиран от силно роднинско рамо, Свещаров бързо изкачва корабната стълба и става капитан далечно плаване. И плава. Минаваше за голям капитан. Лично аз го познавах по приказките на други хора, и по длъжностите които заемаше. В комисията аз бях “най-дребната риба”. Повече слушах, докато конфликтът стана неизбежен. Трябваше да се реши съдбата на графа “проплавано разстояние”. Капитан първи ранг Минко Стойнешки аргументирано настояваше, в нея да се записват проплаваните разстояния за всяко едно коляно от пътя:                     Без тези данни, при авария, не може да се възстанови пътят на кораба, както е записано в началото на правилата. 
Капитан далечно плаване Свещаров безапелационно настояваше в нея да се записва само проплаваното разстояние за всяка една вахта:

Аз искам, като се кача на мостика да видя, колко мили са проплавани за вахтата!

ВТОРИЯТ КАПИТАН, бе Началникът На Държавната инспекция по корабоплаване (ДИК) – Бургас, Иван Червенов. Появата му в тази роля ме изуми. Ние се познавахме от ДП БМФ-Варна. По корабите пътищата ни се бяха пресекли точно два пъти:

  • Аз бях трети помощник-капитан – той втори помощник-капитан.

  • Аз вече бях старши помощник-капитан първа категория, а той все още втори помощник-капитан.

 

 

 

 

 

Веселяк, който обичаше да си попийва яко, Червенов бе безотговорен човек. Да спи по време на вахта, за него бе нещо съвсем нормално. Имаше си и девиз – “Корабът си знае пътя!” Дълбоко съм убеден, че не направи авария само защото кормчиите са били добри специалисти. Как е станал началник на ДИК – БУРГАС, може само да се досещаме.

 

 

 

 

 

На тази така отговорна и респектираща длъжност, Иван Червенов се прослави като голям “арабия”. Всички знаеха, че изпитите за капитански степени в ДИК-БУРГАС се получават твърде лесно. Сесията задължително се придружаваше с кьорсофра, с много пиене, пеене и мезе “друсан кебап”. Любимото ястие на началник ДИК-БУРГАС, стана негов псевдоним. Сблъсъкът с Началника на ДИК-Бургас Иван Червенов стана, по въпроса за графата “ИК или ПЪ”. Капитан първи ранг Стойнешки, дългогодишен началник катедра “Корабоводене” в МОРСКО УЧИЛИЩЕ, с моя подкрепа настояваше графата да бъде само “ПЪ”. (Корабоводителите много добре знаят, че преди всеки рейс капитанът на кораба избира и начертава пътя на кораба по морската карта. По време на плаването, непосредствено преди лягане на ново коляно, вахтеният помощник изчислява всички текущи поправки за предстоящия ПЪТ=ПЪ: поправка на ъгъла на сноса от теченията, поправката за ъгъла на дрейфа от вятъра и общата поправка на компаса. Чрез тях той определя компасния курс и го заповядва на вахтения кърмчия.) Като изхождаше от факта, че думата КУРС идва от латинската CURSUS, което означава посока, капитан Стойнешки предложи ПЪТЕВИ КУРС (ПК). Така, би имало пълно единство в този комплекс от понятия:

  •  

     

     

     

     

    КК - компасен курс, т.е. посоката на носовата част на диаметралната равнина на кораба относно компасния меридиан;

  •  

     

     

     

     

    МК – магнитен курс, т.е. посоката на ДР относно магнитния меридиан;

  •  

     

     

     

     

    ИК – истински курс, т.е. посоката на ДР относно истинския меридиан;

  •  

     

     

     

     

    ПК – пътеви курс, т.е. посока на истинското преместване на кораба по картата относно истинския меридиан.

 

 

 

 

 

След всички тези разяснения Червенов скочи, и с просташка псувня се обърна към мен и Стойнешки:

- … Вие искате да ме убедите, че има разлика между ИСТИНСКИ КУРС И ПЪТЕВИ ЪГЪЛ? То е едно и също. Край!

 

 

За моя дълбока изненада, мнозинството прие графата да се именува “ИСТИНСКИ КУРС ИЛИ ПЪТЕВИ ЪГЪЛ”. Не издържах. Демонстративно напуснах заседанията. Не можех да допусна да ме псуват за това, че съм наясно с технологията на корабоводенето. С още по-голяма изненада научих, че след смъртта на Червенов, в Бургас са кръстили кораб на негово име. Преди да сложа точка си мисля, какво би казал по този случай Вениамин Каверин, авторът на прочутия роман “Двамата капитани”.

The End

 




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: godlieb
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2363936
Постинги: 1414
Коментари: 659
Гласове: 1051
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031